JENS BOHR

Jeg er født i 1952 i Nordjylland opvokset på Lolland, uddannet på Det Jyske Kunstakademi 1983 – 87 på tekstil- og grafiklinie; og har boet på Nordøstfyn siden 1987. Som Billedkunstner arbejder jeg efter en start som billedvæver, indimellem med keramik, men mest som grafiker: træsnit og litografi.
Jeg arbejder som billedkunstner meget gerne inden for et håndværksmæssigt afgrænset område – altså i perioder.
Vævninger har ligget trygt på hylden i mange år. Træsnit har været mit foretrukne og tilbagevendende medie. I perioder har jeg udforsket andre grafiske teknikker – koldnål – ætsninger – og senest litografi. Andre perioder har jeg med megen fornøjelse lavet keramiske figurer – lågkrukker m.m.

Træsnit
Træsnit på birketræsfinér trykker jeg hjemme på mit værksted på en stor svensk presse fra Ing. F:A. R. Domeij.
Der er rigtig mange variationsmuligheder i snittemåder – sporene af værktøjet – der er runde jern trekantede jern – lige knive og krumknive – forskellige måder at få streger til at stå skarpt eller slørende. Der kan skæres meget væk og der kan lades stå til i enkle snit. Sproget kan være bredt eller smalt – samtidigt og hver for sig på forskellige plader – der kan trykkes over og oveni hinanden – der kan tilføjes og trækkes fra.
Og dog har træet jo sine regler – det der er fjernet er fjernet – de enkelte træplader har deres iboende udtryk – linier der er givet – retninger der skal tages hensyn til - eller lade sig overraske af.

Formaterne kan varieres – ganske småt/ganske stort.
Så kan det være sort/hvidt og/eller farvet. Der er forskellige måder at bruge farver og plader på – der kan laves serier i større eller mindre oplag. - Eller unikatryk. Pladerne kan bruges som pensler eller stempler – blandes og deles – vendes og drejes i nye konstellationer. Mulighederne er legio,
som tiden går og samlingen af skårne plader hober sig op – genbrug og nyopdagelse. Stadige strømme af nye snit, som jeg ikke kan lade være med at skære i sidelyset om eftermiddagen, i morgenlyset eller med en pære skråt ind fra venstre.

Litografier
Litografier trykker jeg helt alene på værksteder i Thy, på Fyn, i København.
Store sten fra Solnhofer - gullige og blålige er de – der skal bruges gummi og fedtet kridt – tusch og asfalt – salpetersyre – alun – talkum – colofonium - lampeolie og fotografiske svampe. Når grafikken bliver alkymi, er litografiet godt fremme i feltet. Der er muligheden for tilføjelser og fradrag – streger og pletter – andre strukturer. I forhold til træsnittet, er det trods den kemiske proces, meget direkte - uden omsvøb, med mulighed for tabte processer og nye tilgange.

Naturen
Naturen er det mest der optager mig og menneskenes spor i den – fuglene og kysterne – gangen på jorden - sejladserne på vandene – fortællingen – og vejrets omskiftelighed.

Jeg er glad for de muligheder jeg ind imellem har for at arbejde sammen med andre kunstnere, både billedkunstnerkollegaer – musikere – forfattere. Det har givet sig udtryk i diverse udgivelser og udstillinger.
Jeg forsøger gennem samarbejde at bearbejde min billedverden og rykke den frem og tilbage – omarrangere – opdatere - omformulere – uden at miste min integitet. Forsøge at holde verden åben og give mine indtryk/udtryk – videre.

Jens Bohr

Denne side er lavet med Indexhibit.


Fuglestudier i Themarkerne 


Trykkeri i Kina 


Under sejl med Rylen